Selasa, 10 November 2009

~~Mencari erti Cinta~~

Cinta , Kasih , Sayang Allah (2)











Cinta, kasih dan sayang selalu kedengaran dalam ungkapan sang pecinta.Di saat hati berbunga mekar di dada kata itu dilahirkan menghurai segala rasa di jiwa agar perasaan itu dirasai bersama..Itulah kelebihan rasa jiwa pecinta abadi...Alangkah hebatnya rasa jiwa itu !! Mungkin ketika itu,angin kencang melanda terasa bagaikan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa yang menerjah kulit-kulit halus..Mungkin ketika itu,lautan yang bergelombang terasa bagaikan percikan air membasahi tubuh..begitulah hebatnya perasaan sang pecinta...
Benarkah ia? Apakah erti sebenar cinta , kasih dan sayang.... ?

Apakah cinta sebenar?


Masih terngiang-ngiang di telinga ana bicara seorang sahabat tentang cinta, kasih dan sayang..


Katanya:-


“Wahai adikku,cinta adalah satu perasaan yang sukar diungkapkan.Ia jua sukar dijelaskan dengan kata-kata.Lihatlah dunia diluar sana kerana perasaan yang sukar dimengertikan ramai sudah terjerumus di landasan kemaksiatan..”


Ana terpaku mendengar bicaranya..walaupun banyak kali ana mendengar istilah cinta inilah kali pertama ana dengar bicara seorang kakak mengupas tentang cinta..hati ana berbicara sendirian,benarkah itu istilah cinta sebenar..mengapa ada kurangnya?? Ana biarkan persoalan itu bermain difikiran..agar akal ini sentiasa berfikir.Ana melihatnya..ia tersenyum dan menyambung bicaranya..



“Wahai adikku,sebenarnya cinta itu tiada cacat celanya..yang salah adalah manusia.Penafsiran mereka mencacatkan perasaan yang suci..Cinta itu dianugerah oleh Allah kepada hamba-Nya untuk mengaplikasikan rasa syukur kita kepada yang Esa..”


Termangu ana mendengar bicaranya kali ini....Ana biarkan sahaja bicaranya tanpa jawapan..Biar ana mencari jawapannya sendiri...Semakin dicari semakin pelbagai tafsiran telah ana dengar..Dalam buku motivasi RASA CINTA dari DR HM Tuah Iskandar al-Haj,katanya:-

“Cintailah selagi cinta itu tidak melanggari syarak, jika cinta itu telah terpesong jauhilah ia dan carilah cinta yang sejati dan hakiki...”

Apakah cinta yang sejati dan hakiki ??Ana termenung sendirian melakar cerita yang tiada berpenghujung...ketika akal tercari-cari maksud tersembunyi, hati mula berbisik tentang satu ungkapan cinta...

“Carilah cinta yang sejati
Yang ada hanyalah padanya
Carilah cinta yang hakiki
Yang ada hanyalah padanya yang Esa
Carilah kasih yang kekal selamanya
Yang ada hanyalah pada Tuhanmu...”


Mengapa kita perlu cari cinta Ilahi?Bukankah ar-Rahman itu telah membuktikan CINTA dan KASIHnya Allah pada mahluk-Nya...dalam menyimpul segala istilah yang didendangkan masih ingin mencari baki yang bersisa..huraian setiap istilah tidak pernah memenuhi akal fikiran ini..

Lirik lagu UNIC kembali menerjah akal fikiranku..


Diatas nama cinta
Pada yang selayaknya
Kunafikan yang fana
Moga dalam hitungan
Setiap pengorbanan
Agar disuluh cahaya redha-Nya


Biar sendiri hingga hujung nyawa
Asal tak sepi dari kasih-Nya
Kerna sesungguhnya hakikat cinta
Hanya Dia yang Esa

Saratkan hati ini dengan cinta hakiki
Sehingga ku rasai


Cinta,Kasih dan Sayang tak dapat dipisahkan kerana sifat itu sendiri adalah Dari-Nya...manusia jua tidak dapat menghindari dari sifat itu..Allah telah beri setitis Cinta,Kasih dan Sayang-Nya kepada kita untuk kita merasai nikmat yang telah dianugerahkan...

Cinta,Kasih sayang sesama manusia...


Wahai saudaraku, manusia jua tidak lari dari percintaan,berkasih dan saling sayang-menyayang...Kerana itu adalah sifat Allah yang telah diberikan kepada mahluk-Nya..tetapi malang sekali, ketika ini manusia tidak menyintai dan berkasih kerana Allah maka lihatlah sekelilingmu....Kebanyakkan cinta dan kasih mereka amat menyakitkan.
Lihatlah saudaraku...andai cinta dan kasih sayang tidak diletakkan pada tempat yang sepatutnya maka terjadilah cinta yang ternoda.Jika difikir-fikirkan, berapa ramai sekarang ini cinta dan kasih sayangnya hanya pada yang Esa?Sedikit sangat...


Perhatikanlah sekelilingmu,wahai saudaraku....tidak perlu ungkapan hanya mata memerhatikannya.Hari ini cinta mereka berlandaskan nafsu,bila nafsu mula menguasai diri maka maruah diri tdak diambilkira, maruah agama apatah lagi...sanggup melupakan ibu bapa yang telah membesarkan kita dan sanggup menukar agama kerana cinta yang tak pasti..paling malang sekali melupakan KASIH SAYANG ALLAH yang telah menghidupkan kita..Cinta dan kasih sayang bukan berlandaskan nafsu tetapi ia perlu di fahami dan didalami akan makna yang tersirat disebalik perkataan itu..

Petikan dari buku al Faqir ilalLah Tokku Hj. Ibrahim bin Mohamad,

"Hati yang baik akan melahirkan perasaan cinta setelah ia kenal dan faham kebaikan serta mengenal sifat-sifat mulia yang seseorang terhadapnya.. "


 
“Tak kenal maka tidak cinta”


Jika kita menyintai seorang perempuan..maka apa yang perlu kita cari,selamilah hatinya dengan tulus ikhlas, ketahuilah suka dan perkara ia tidak suka.Ketahui jua latar belakangnya kerana pabila latar belakang hidupnya hanya berlandaskan kejahilan maka itulah akan terjadi pada keturunan kita tetapi jika latar belakang hidupnya berlandaskan CINTA ALLAH dan RASUL maka keturunan kita jua demi CINTA-NYA..

Begitu jua rasa Cinta pada yang Esa, jika hati tiada rasa cinta pada Allah,maka itu belum cukup untuk mengenal Allah.Kita bukan hanya tahu sifat-Nya atau nama-Nya saja tetapi kesuluruhannya termasuk jua perkara Dia suka dan perkara yang tidak disukai-Nya...Sudahkah kita cari..?



1.25 pagi waktu Malaysia
Selamat pagi dan malam...
10/11/09


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

good:)

jundi ummah

Kata-kata hikmah dari Masruq ibn al-ajda'