Selasa, 1 September 2009

Bila berbicara tentang cinta...

bila berbicara tentang cinta..
mengapa tiada siapa memahaminya....
mengapa tiada siapa mahu mendengar rintihan hati ini...
mengapa tiada siapa mahu melihat terseksanya jiwa ini....
tidakku dapat membohonginya... hati nurani ini...
lahir dari rasa cinta wanita...
kadang2 cinta tidak sefaham dengan logika...
memilih waktu dan orang yang tepat untuk jatuh cinta...
kata orang cinta tidak mempunyai mata
tetapi semua orang mempunyai mata...
sesungguhnya cintaku tidak sehebat Zulaikha terhadap Yusuf
menanti hingga akhir hayatnya...
sesungguhnya cintaku tidak semulia Hawa terhadap adam...
cintanya bertemu di dunia jua....
cinta Agung yang mereka cipta berakhir dengan bunga kebahagiaan...
Mekar harum di alam penuh rahsia....
walau derita datang melanda....
Bila aku berbicara tentang cinta,
kerana cinta yang di bina,aku korban hati ini untuk Dia
kerana kasih yang kudambakan,aku lupakan semuanya untuk Dia
Tidak ku nafikan cinta itu terkubur begitu....
kerana tidak mahu melukakan insan lain..
kerana tidak mahu mendukakan insan lain...
Biarlah diri ini derita...
Biarlah diri ini berduka...
Biarlah diri ini terluka...
Ianya sekejap menanti waktu....
kerna aku pasti bukan keseorangan...
Masih ada lagi bersamaku....
Masih ada Ya Robb...
Masih ada kasih muhammad yang tercinta....
Ya Robb...
Kepada-Mu aku memohon petunjuk...
Kepada-Mu aku terima hakikat cinta....
Kerana cinta-Mu tiada tandingan ketika ini...
Kerana cinta-Mu bukan khayalan lagi....
Ketika ini....
Ku patrikan cinta dan kasih pada yang Haq
Aku bukanlah srikandi idaman...
Aku tidak sehebat Fatimah Az Zahrah
yang kasihnya untuk ayahanda tercinta...
Aku tidak seteguh Sumayyah
syahidnya pertahankan kalimah suci...
Aku tidak sesetia Rahmah
menanti suami tercinta...
Aku tidak seberani Asiah..
hatinya pada yang Esa,suaminya bertopengkan syaitan...
Aku juga bukan Rabiatul Adawiyah...
juga bukan Maryam....
Srikandi terhebat Islam yang membawa panji kebenaran...
Aku hanya wanita yang lahir ke dunia...
Untuk melihat kebesaran Maha Esa
Untuk membuktikan kekuasaan Al-Qadir...
Kini....
Aku hanya mengharap Kasih Dari-Nya..
Segalanya telah di tentukan...
Walaupun derita tetapi itu ujian ketaatanku...
Untuk aku mengenali-Nya..
Ramadahan ini...
tidakku laluinya dengan sia-sia
Rahsiaku bersama-Nya
Tangisan dan ketawa seiring menghiasi diri ini...
telah sebati dengan hati....
Wahai Kasih...
cinta ini tidak akan berakhir...
jika ia benar maka benarlah ia...
Mungkin bukan di dunia yang fana ini...
percayalah....
Aku bersyukur dengan pertemuan ini...
bukan cahaya kasih sudah malap...
jalannya masih panjang bersimpang haluan..
bagai pentas haluan rasa tiada bersempadan
tidakku ukir pada dinding untuk diluahkan
tidakku coret pada sekeping kertas kosong..
kernaku pasti ia tidak bermakna
Lihatlah pada awan biru...
Disitulah kumelakar kata-kata
pada langit cerahku panah semua cerita
gerimis menitis yang membasahi bumi...
Bagai menangisi sebuah cerita hati ini...
Andai kau fahami...
Kegelapan pasti bercahaya kembali...
Mungkin aku bukan tercipta untukmu kasih...
Segalanya Kudrat pencipta yang Agung....
dari kasih yang hilang,
mawar yang layu.......

Tiada ulasan:

Kata-kata hikmah dari Masruq ibn al-ajda'