Jumaat, 20 Mei 2011

Yang kecil menjadi Besar 1

Hari berganti hari,bulan silih berganti masanya,tahun pun makin bertambah dari satu angka ke angka yang lain.Saya masih tidak update blog yang sudah lama ditinggalkan dari zaman bujang,melalui zaman bertunang sehingga kini sudah 3 bulan saya berumahtangga.Blog ini masih dalam cerita yang sama sahaja,semestinya ramai yang tertunggu-tunggu apa pengisian yang akan saya beri dalam penulisan kali ini.


Alam rumahtangga
Jika di tanya pada remaja zaman sekarang semestinya mereka amat takut dengan dunia rumahtangga.Terutamanya yang masih bergelar si dara atau anak gadis yang seusia saya.Pernah saya bertanya kepada rakan saya tentang rumahtangga.

"Izah,apa pandangan kamu tentang kawin?"tanya saya kerana saya lihat hidupnya terlalu sosial.Keluar malam bersama lelaki yang bukan muhrim dengan menunggang motorsikal bersama.

"Aku takutlah nak kawin,hajar."
Eh,kenapa pulak?bisik hati kecilku kerana kawin itu adalah satu hikmah jua.

"Apa yang Izah takutkan bila kawin?"tanyaku ingin kepastian.
Wajah mula merona kemerah-merahan.Tidak dinafikan yang Izah ini memang cantik orang kerana itu ia jadi perhatian ramai lelaki.

"Bila kita kawin,yang paling aku takut ialah malam pertama.Kebanyakkan orang cakap malam pertama amat menyakitkan."
Ya,Allah!Itu yang Izah takutkan rupanya.Istighfar saya dalam hati.Dia tidak takut apa yang dia lakukan selama ini.Keluar bersama lelaki pada waktu malam,bertukar-tukar pasangan dan bermacam-macam lagi.Sedangkan pintu fitnah itu sangatlah besar.

Malam pertama atau tidak itu bukan persoalannya.Persoalannya adakah kita sudah rasa di tahap yang selamat bila bersama-sama dengan lelaki yang kita ikuti itu.Malam pertama akan menjadi nikmat bila seorang gadis itu masih dara tetapi jika sebaliknya.Bagaimana pula?

Ramai anak muda diluar sana masih tidak faham erti kehidupan ini.Jika remaja kini masih mengatakan yang keluar bersama dengan lelaki bukan mahramnya adalah perkara kecil,itu mungkin benar tetapi ada satu hadis Rasulullah SAW yang mengatakan, " jika seorang perempuan bersama lelaki yang mahram baginya akan ada ketiga.Dan yang ketiga itu adalah syaitan."


Dari yang kecil itu akan menjadi besar.Apabila kita selalu buat yang kecil tidak mustahil akan menjadi yang besar.Kerana perbuatan itu mungkin membawa kepada zina.


Teringat saya tentang kuliah agama seorang ustaz yang saya ikuti.Katanya jika kita ingin juga keluar bersama lelaki yang muhrim bagi kita maka ada syarat-syarat yang perlu kita patuhi.


Pertama,ketika kita keluar mesti membaca doa dan duduk jauh-jauh agar tidak bersentuhan antara satu sama lain.


Kedua,mulakan dengan membaca hadis atau al-quran.Dari ayat yang dibaca itu kita bincangkan antara satu sama lain agar bertambah ilmu dan mungkin banyak yang dapat dikongsikan.


Ketiga,pergi ke tempat yang ramai manusia bukan ke tempat yang sunyi.

Keempat,mesti mendapat kebenaran ibu bapa.Agar ibu bapa tahu ke mana tujuan kita.


Macam mana remaja di luar sana bolehkah kalian buat begitu? 

Baiklah remaja sekalian,ingatlah Allah SWT sentiasa bersama-sama kita.






 

Tiada ulasan:

Kata-kata hikmah dari Masruq ibn al-ajda'